Slapen is iets heel natuurlijks maar is niet voor iedereen vanzelfsprekend en iedereen slaapt wel eens slecht en is de volgende dag niet helemaal fit.
Slapen doen we met z'n allen steeds minder per nacht, er zijn wel veel verschillen tussen mensen,  de een heeft voldoende aan 6 uur slaap en de ander 9 tot 10 uur. Gemiddeld acht uur per nacht en ja, dan slapen we ongeveer een derde van ons leven. En dat is noodzakelijk, slapen is ontzettend belangrijk voor ons herstel, het zorgt ervoor dat we de volgende dag weer goed aankunnen zowel lichamelijk als geestelijk.
Je spreekt van een slaapprobleem wanneer iemand meer dan 3 keer per week gedurende langer dan 3 maanden slecht slaapt en hiervan nadelige gevolgen heeft overdag.

Slaapproblemen kunnen zich onder andere uiten in: slecht inslapen, niet door kunnen slapen of te vaak of te vroeg wakker worden. Overdag kunt u zich hierdoor moe voelen, laag in energie, slaperig en ook prikkelbaar, snel geïrriteerd en niet goed kunnen concentreren, langdurige slaapproblemen kunnen zelfs leiden tot hoge bloeddruk, hartklachten, gewichtstoename, depressiviteit, het ervaren van meer pijnklachten, vatbaarder voor ziekte en meer. 

Best wel belangrijk dus, lekker en goed slapen!
De laatste jaren komt er veel meer aandacht voor het belang van goed slapen en wordt hier meer waarde aan gehecht.

Bij slaaptherapie word je bewust van de factoren die een rol spelen bij de slaapproblemen en werken we aan structurele oplossingen voor het verbeteren van de nachtrust.
Tijdens 5 - 10 oefentherapeutische behandelingen wordt er gewerkt aan de belangrijkste aspecten die de kwaliteit van de nachtrust beïnvloeden. Dit kunnen zijn slaapdruk, bioritme, slaapgewoonte, te veel prikkels overdag, niet voldoende tot rust komen, piekeren, gebruik van televisie of telefoon in bed. Cognitieve gedragstherapie is evidence based en blijkt beter te werken dan slaapmedicatie op de lange termijn. De oefeningen zijn laagdrempelig en praktisch waardoor je er direct mee aan de slag kunt en de slaapkwaliteit positief kunt beïnvloeden.  Ook het afbouwen van slaapmedicatie kan met slaaptherapie ondersteund worden.

De behandeling van slaapproblemen wordt door de zorgverzekeraars vergoed vanuit de aanvullende verzekering, uit het pakket oefentherapie.
Meer informatie kun je vinden op www.slaapoefentherapie.nl